torsdag 13 maj 2010

Små saker.

Idag har jag typ jobbat för två personer. Jobbigt, men tänker inte gå in på det.

Då Kampen byggdes visste jag (som säkert många andra) att det skulle bli ett nytt ställe var alla möjliga underliga typer sku hålla till. För ett par veckor sen stötte jag på en blottare där klockan sju på en lördag morgon. Jag hade så gott om tid att jag gick till följande busshållplats bara för jag mådde så illa.
Idag klockan halv sju på morgonen stötte jag på en hög andra lustiga filurer. En kvinna som har allt annat än nykter som kom springandes till busshållplatsen för att hon skulle till jobbet. Några troligen hemlösa satt på en annan busshållplats, en del stod utanför McDonalds. En ung kille kom och prata med mig. Frågade om jag hade tobak och sa att han har för tung natt. Jag vet att man vanligen inte skall prata med flummiga killar/gubbar. Men jag har lärt mig att lita på min intuition, och oftast märker man och känner man på sig vilka typer man skall undvika och vilka som är helt ofarliga. Killen var högst troligen nykter, såg lite sjabbig ut och bar på en plastpåse. Det kom fram att hade spenderat natten i putkan för att han troligen hade slocknat på något olämpligt ställe. Jag konstatera att det ändå är ett bättre ställe än att snarka under bar himmel, och det höll han absolut med om. Dessutom konstatera han att de e skönt med att ha en wc nära, men harma sig över att det inte fanns wc- papper. Efter det kom min buss och jag önska killen en bättre dag idag, vilket han också hoppades på. Jag till och med fick ett smil. Sen gick han mot McDonalds.

Det här är nåt som jag tror min utbildning har gett mig. Jag skulle aldrig tidigare pratat med någon främmande förrän jag började studera till hälsovårdare. Jag vet att man skall vara på sin vakt, men genom att ens få byta några få ord med någon annan tror jag förgyller deras dag. Och oftast skadar det absolut ingen. Är otroligt trött på att alla bara stirrar på sin egen napa, försummelse- välinpitämättömyys. Något som finns så mycket av i vårt samhälle, överallt, varje dag. Och det är så otroligt fult, äckligt och sorgligt.

Nåjo, läggdags för mig inom kort. Är ledig hela ett och ett halvt dygn.

Inga kommentarer: