onsdag 26 maj 2010

Loppuslutfinito.

kl. 20.30 Arbetspasset börjar. Får rapport och går igenom vad som händer på avdelningen på natten. Patienterna har precis slutat äta kvällsmål och sitter nu och kollar på tv.

kl. 21.00 Kvälls och natt mediciner delas ut, en del går direkt och sova. Är hungrig så slukar i mig en smörgås och jogurt i farten.

kl. 22.00 Ser på euroviisu semifinal med en hög patienter. Första gången på länge hörs skratt från en del patienter och det är ganska bra stämning.

kl. 22.40. Skriver lite på praktik uppgiften och dricker lite te

kl. 23.00 Går tillbaka o tittar på viisuna

kl. 00.00 Euroviisuna slutar och det blir tystnad på avdelningen, sitter och diskuterar lite med vårdarna om hurdana natturer de varit med om. Jag och en sjuksköterska går igenom läkemedelskorten och jag delar läkemedlen för imoron.

kl. 00.47 Äter en dubbelmacka och kantarellsoppa. Resulterar i magknip strax där efter. Inte ett dugg trött. Tyst i korridoren.

kl. 01.30 Kollar till en patient och någon tassar till toaletten i korridoren.

kl. 01.40 Surfar runt lite på näte och tar fåniga bilder med webcamen

kl. 01.48 Fortsätter skriva på praktik uppgiften. Lite förbryllad att jg inte känner mig trött ännu heller.

kl. 03.00 Har fått åtta sidor skrivna på praktik uppgiften, tar en paus och gör en runda tillsammans med vårdare för att kolla att alla sover

kl. 03.15 Funderar på en patients insulinvård

kl. 03.25 Fortsätter skriva på projektet. Fåglarna sjunger och det ser ut att småningom börja ljusna.

kl. 03.55 Börjar bli lite svårt att koncentrera mig på praktik uppgiften men försöker kämpa på, äter en banan.

kl. 03.56 Magknip som känns som början till tarmvred, traskar några gånger av och an i korridoren för att undvika tarmvreden.

kl. 04.53 Orkar inte skriva på projekt mera, elva sidor klart. Otrolig hunger men vågar inte äta något pga av magknip. Ögonen börjar kännas tunga och jag gäspar för typ första gången under natten. Solen syns över trädtopparna.

kl. 05.00 Bara två o en halv timme kvar..

kl. 05.20 Va skall jag nu hitta på?

kl. 05.45 Får en cd skiva var nästan alla från personalen har skrivit sitt namn på och får tillåtelse av vårdarna att traska hemåt och bädda ner mig i sängen. Nycklarna lämnas tillbaka och jag lämnar sjukhuset för troligen en ganska lång tid (fast vem vet).

kl. 05.50 Jag traska hemåt i lugn takt.

kl. 06.15 Jag försöker smyga in försiktigt så att jag inte väcker Carl, men såklart misslyckas jag lite med det.

kl. 06.25 Skrubbar ansikte, händer och tänder och kryper till sängs. Hinner fundera att jag inte känner mig så trött, men kroppen känns som att den verkligen behöver vila.

kl. 10.15 Vaknar upp med ett ryck, hungrig och har sovit som i en koma. Har inte överhuvudtaget registrerat att Carl har gått på jobb. Lagar morgonmål, äter och läser tidningen.

kl. 11.00 Kryper tillbaka under täcket och somnar om.

Inga kommentarer: